0

Membentuk Harakah Islamiyyah

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Oleh : Dr. Nik Mohd Abduh Ibn. Mhd Nor

Dunia kini memperlihatkan kepada kita bahawa manusia tidak mudah untuk bersendirian dalam melaksanakan dakwah. Tanpa ragu-ragu, kita meyakini bahawa dakwah boleh dilaksanakan secara bersendirian. Tanpa keterikatan kepada mana-mana jemaah atau harakah islamiyyah. Namun, bagi mereka yang ingin melakukan perubahan terhadap masyarakat secara total, tidak dapat tidak mereka mestilah menggabungkan diri mereka dalam organisasi Islam atau jemaah dari pada jemaah muslimin atau lebih tepat lagi harakah islamiyyah yang mana pergerakannya berteraskan Al-Quran dan As-Sunnah.

Usaha pembaharuan ini mestilah dilakukan secara inqilabiyyah dan juga total bagi memastikan sesebuah syariat Islam yang diidamkan itu menjadi satu realiti. Pembentukan sesebuah harakah islamiyyah ini perlulah didasari atas beberapa aspek yang penting. Antaranya adalah :

1-Mengenal pasti ruang-ruang dan peluang yang ada bagi sesebuah harakah islamiyyah itu mampu menggerakkan amal islami mereka.
2-Mengenal pasti unsur-unsur yang dapat membantu menggerakkan amal islami mereka.
3-Mengenal pasti apakah faktor-faktor yang menyumbangkan kepada tersekatnya pembentukan sesebuah harakah islamiyyah itu.
4-Mengenal pasti kemampuan-kemampuan setiap individu yang ingin melaksanakan dan menggerakkan harakah tersebut supaya mereka mampu mempertahankannya walau apapun yang berlaku.
5-Melaksanakan perubahan secara amali dan tidak terlalu berteori.
6-Mengenal pasti apakah faktor-faktor yang mempengaruhi dan menyumbang kepada perubahan masyarakat.
7-Mengenal pasti apakah bentuk dan jenis "jahiliyyah" yang ingin dibasmi sebagai contoh sistem perundangan, budaya dan ideology masyarakat serta yang lebih utama thaghut yang makin melata.

Pembentukan Harakah Islamiyyah

Pembentukan harakah Islamiyyah ini adalah satu daripada marhalah-marhalah dakwah yang perlu dilaksanakan dalam proses memperkukuhkan dakwah agar ianya lebih tersusun dan berorganisasi. Berseorangan dalam berdakwah memungkinkan kita tersungkur dan tanpa bantuan kita akan mudah menyerah kalah begitu sahaja. Pembentukan harakah islamiyyah ini sangat penting dalam membawa masyarakat mengenali semua tuntutan-tuntutan Islam. Kesepaduan semua pemikir islam yang menggabungkan diri atas dasar ukhuwwah islam ini mampu membentuk sebuah harakah islamiyyah yang unggul, menjadi front dan saff kepada masyarakat islam dalam semua isu yang berkaitan dengan islam, mahupun tidak.

Usaha dakwah ini memerlukan kesungguhan para pencintanya yang ingin menggabungkan diri mereka dalam harakah islamiyyah. Mereka juga perlu membulatkan tekad dan keikhlasan mereka serta meyakini bahawa harakah islamiyyah ini dapat membantu usaha mereka merubah masyarakat.

وَمِنْ قَوْمِ مُوسَى أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ

"..dan di antara kaum Musa itu terdapat satu umat yang memberi petunjuk dengan haq dan dengan itulah mereka menjalankan keadilan..."
(Al-A'raf : 159)

Dan dalam ayat lain juga Allah menyebut kepada menceritakan tentang segelintir manusia atau pengikut-pengikut kepada Nabi Isa A.S yang sentiasa membantu dakwah Nabi Isa a.s :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ فَآمَنَتْ طَائِفَةٌ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَكَفَرَتْ طَائِفَةٌ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ

"..berkata Isa Ibn Maryam kepada pengikut-pengikutnya yang setia (Hawariyyun). Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan Ad-Din) Allah? Para pengikut yang setia itu berkata:..Kamilah penolong-penolong din Allah, lalu segolongan dari bani israel eriman dan segolongan (yang lain) menjadi kafir, maka Kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu menjadikan mereka orang-orang yang menang..."

(Al-Saff : 14)


Berkata Al-Imam Ibn Kathir rahimahullah taala dalam komentarnya terhadap ayat ini:

يَقُول تَعَالَى آمِرًا عِبَاده الْمُؤْمِنِينَ أَنْ يَكُونُوا أَنْصَار اللَّه فِي جَمِيع أَحْوَالهمْ بِأَقْوَالِهِمْ وَأَفْعَالهمْ وَأَنْفُسهمْ وَأَمْوَالهمْ وَأَنْ يَسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ كَمَا اِسْتَجَابَ الْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى

"..Allah taala berkata sebagai arahan kepada hamba-hamba-NYA yang mukmin supaya menjadi penolong-penolong Allah dalam semua hal ehwal mereka, kata-kata mereka, perlakuan mereka dan jiwa mereka serta harta mereka......"
(Tafsir Ibn Kathir)

Mereka inilah yang telah menjadi kumpulan yang membawa risalah Allah dalam menentang kefasadan dan taghut kaum-kaum mereka ketika itu. Zaman kegemilangan islam ibarat gerhana matahari yang kita kehilangan cahayanya berpuluh-puluh tahun setelah jatuhnya khilafah uthmaniyyah. Tidak dapat tidak, untuk mengembalikan sistem itu, penubuhan harakah islamiyyah akan menjadi titik tolak kepada perubahan dunia dan penerusan kepada risalah Allah yang dipikulkan kepada Rasulullah SAW dan juga para pengikutnya. Pembentukan harakah islamiyyah perlu disokong oleh individu yang ikhlas, dan mampu untuk tampil berhadapan dengan segala macam bentuk kejahilan dan kemungkaran.

Dari ayat-ayat yang telah kita baca di atas tadi, maka, jelaslah bahawa, pergerakan dakwah islam itu tidak dapat tidak mestilah adanya penggabungan diri dalam sesebuah harakah atau organisasi islam. Namun, tidaklah menjadi kesalahan bagi mereka yang ingin bersendirian dan merasakan kuat untuk berdakwah bersendirian. Namun, berdiri, hidup, jatuh dan bangun kita dalam dakwah adalah lebih terasa manisnya apabila kita menggabungkan diri kita dalam organisasi dakwah dan harakah islamiyyah.


Amal Jamai'e

Kerja-kerja dakwah yang lebih berkesan, terperinci, bersistem, ada modus operandinya adalah lebih berjaya jika dilaksanakan secara berjemaah atau amal islaminya dilakukan secara berkelompok. Usaha-usaha dan amal kolektif mestilah didokong oleh satu badan yang kuat dan ahlinya mampu bergandingan antara satu sama lain. Amal jamai'e yang dimaksudkan adalah :

"..Amal/Perkara yang diputuskan oleh tanzhim jemaah yang tersusun berdasarkan manhaj tertentu untuk mencapai matlamat/hadaf tertentu..."
(Amal Jama'ie - Abdullah Abdul Hamid, Jilid 1 hal 9)

Dan di dalam kitab Al-Muntalaq ada disebutkan oleh Ahmad Ar Rashid sebagai seni menyelaras (tansik) tenaga dalam mencapai objektif yang syumul dan menyeluruh dari semua aspek. Namun perlu diperhatikan kepada beberapa titik penting. Amal jama'ie tidak dapat terlaksana sekiranya tiada unsuru-unsur ini :

1)Setiap amal/perkara yang dikeluarkan mestilah melalui perbincangan, penghadaman, pro-kontranya dilumatkan oleh tanzhim.
2)Matlamat : Mendapat keredhaan Allah dengan menegakkan Sistem Islam.
3)Sasaran : 7 Marhalah Dakwah Al-Ikhwanul Muslimin iaitu Pembentukan Individu Muslim, Rumahtangga Muslim dan Masyarakat Islam, Mengislah Pemerintahan, Menubuhkan negara Islam, Kembalikan Khilafah Islam, dan Ustaziatul 'Alam.
4)Wasilah : cara dan methodology sunnah Baginda SAW yang diakui oleh syarak sepertimana yang dituliskan di atas. Setiap cara yang digunakan mestilah didasari oleh syarak, bukan matlamat semata.
5)Fasa : Peringkat yang ditempuh oleh jemaah dan tanzhim yang beransur-ansur/tadarruj dan berperingkat-peringkat. Fasa yang digariskan As-Syahid Al-Banna adalah Fasa Ta'arif, Takwin dan Tanfidz.


SYARAT 'AMAL JAMA'IE
Antara syarat-syarat yang perlu dikenalpasti :

1)Jemaah dan tanzhim yang sangat tersusun, berdisiplin, berperaturan, dan juga mempunyai sistem yang jelas.
2)Amal yang diputuskan telah dipersetujui oleh tanzhim dan jemaah.
3)Kerja-kerja amal yang dilakukan tidak mengganggu kerja-kerja asasi dan mengikut manhaj (Manhaji) seperti menyertai pilihan raya, tetapi tidak mengganggu kerja-kerja tarbawi walau sedikit pun.
4)Ada matlamat tertentu dan tujuan tertentu yang sudah pasti tidak melanggari syarak samada dengan nas syarak, ijtihad, dharurat dan rukhsah.

Di antara dalil dan hujjah yang menguatkan kepada keperluan amal jama'ie adalah seperti berikut :

1)Naqli
2)Qawaid Fiqhiyyah
3)Aqliyyah
4)Waqi' dan keadaan semasa.


1) Dalil Naqli :

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ
وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

"..dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang makruf, mencegah yang mungkar, dan merekalah orang-orang yang berjaya.."
(Ali-'Imran : 104)

Ayat di atas menerangkan kepada kita bahawa tidak mesti tidak perlu ada segolongan manusia yang menyeru kepada kebaikan dan menegah kemungkaran. Perkataan "ummah" di atas seperti mana yang disebut di dalam kitab tafsir Al-tabari membawa maksud "jamaah". Dalam Tafsir Al-manar pula ada menyebut : "..bahawa sebenarnya ummah lebih khusus daripada perkataan jamaah. Ummah ialah satu jamaah yang terdiri daripada individu yang bersatu dalam satu ikatan atau wahdah yang padat bagaikan organ-organ yang ada pada diri seseorang..".

Dalam tafsir Ibn Kathir pula disebutkan :

وَالْمَقْصُود مِنْ هَذِهِ الْآيَة أَنْ تَكُون فِرْقَة مِنْ هَذِهِ الْأُمَّة

"..dan dimaksudkan daripada ayat ini hendaklah ada satu firqah/kumpulan daripada ummat ini..."
(Ibn Kathir - Tafsir Ibn Kathir)

Ulamak berbeza pendapat dalam memberikan penafsiran maksud "Al-Jamaah". Namun kehadiran harakah islamiyyah dan jemaah-jemaah yang ada ini adalah kumpulan daripada kumpulan-kumpulan islam lain. Bukannya sepertimana yang disebutkan dalam hadith-hadith Baginda SAW tentang jamaah kerana apa yang dimaksudkan dalam hadith-hadith Baginda SAW adalah Islam itu sendiri. Di harap para pembaca tidak tertukar dengan "jamaah" semasa adanya khalifah dan semasa ketiadaan khalifah. Jamaah yang dimaksudkan oleh penulis adalah jamaah atau kumpulan manusia yang terbentuk secara muasasi (organisasi) dan bertanzhim, tersusun dan mempunyai matlamat tersendiri di masa ketiadaan khalifah Islam. Namun, maksud jamaah pada setiap sisi hadith Baginda SAW adalah berbeza dengan apa yang cuba penulis huraikan. Jamaah yang penulis bawakan adalah kumpulan/kelompok manusia yang berhimpun atas satu fikrah, satu matlamat dan memberikan komitmen jiwa dan diri mereka bagi mencapai matlamat tersebut. Mafhum jamaah yang disebut-sebut Baginda SAW akan dibincangkan oleh penulis pada entri akan datang bagi mencerahkan para pembaca.



2) Qawaid Fiqhiyyah :

Kaedah Fiqh :

قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ

Katakanlah (wahai Muhammad): "...Inilah jalanku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain...."

(Yusuf : 108)

ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب

"...Sesungguhnya hukum dari sesuatu yang menjadi
penyempurna daripada suatu kewajipan, adalah wajib..."

الحريم له حكم ما هو حريم له
"..sesuatu perkara yang menjadi penjaga terhadap
sesuatu hal itu hukumnya adalah sama dengan yang dijaga.."


الحكم بالوسيلة حكم بالمقاصد
"..hukum bagi wasilah adalah hukum bagi maksud.."

Daripada dalil di atas, jelaslah bahawa membentuk jemaah muslim yang terdiri daripada mereka yang dipercayai, beriman, bermatlamat untuk menegakkan syiar Islam dan melaksanakannya adalah dituntut dan bahkan ada ulamak yang mengatakan wajib berpandukan kepada kaedah-kaedah fiqh di atas. Kewajipan dakwah ini sukar terlaksana apabila sekiranya tidak terbentuknya satu jemaah yang terpimpin, tersusun dan terperinci perancangannya.


3) Dalil Aqli :

Hakikatnya di zaman ini, bekerja dalam dakwah secara berseorangan memberikan kesan yang lebih kecil dan susah untuk mendapat hasil yang muntijah. Berseorangan juga boleh menyebabkan individu dai berkemungkinan boleh menjadi lemah, lesu dan tidak bermaya dalam dakwahnya kerana tidak dibantu oleh sesiapa. Apa yang lebih dibimbangi adalah apabila berseorangan melaksanakan dakwah, individu tersebut akan menjadi bahan serangan kerana tiada kekuatan yang mampu menampung dirinya untuk bergerak sekaligus mematikan usaha dakwahnya. Demikian itulah, bergerak secara berjamaah dalam bentuk harakah islamiyyah dapat membutuhkan hasil dan kesan yang lebih besar kepada dakwah. Ini kerana, pelaksanaan secara jama'ie akan lebih memudahkan lagi urusan dakwah, melicinkan kerja dan apa yang lebih penting adalah apabila terdapat kekurangan di satu sudut, para ahli harakah akan menjadi tampungan kepada kekurangan tersebut. Hal ini sekaligus menanamkan rasa kebersamaan dan memudahkan lagi usaha mencapai pembentukan syariat Islam.

4) Waqi' / Keadaan Semasa :

Seluruh dunia memperlihatkan betapa dengkinya musuh-musuh Islam terhadap Islam. Mereka saling bergandingan antara satu sama lain dan mampu membentuk kelompok yang sangat besar walaupun ada kalanya mereka mempunyai ideologi yang berbeza-beza. Namun, atas semangat menentang Islam, mereka mampu bersatu. Begitu juga di Malaysia khususnya, penubuhan-penubuhan badan kebebasan beragama, sister in islam dan seumpamanya berdiri atas kerja sama erat sesama mereka. Jikalau seorang dai yang melaksanakan dakwahnya secara bersendirian, nescaya individu ini mudah akan diratah dan dilanyak begitu sahaja. Oleh itu, keadaan ini memaksa individu dakwah untuk bekerja bersama, dalam satu saff dan barisan yang utuh untuk menentang thaghut ini. Pembentukan harakah islamiyyah adalah solusi yang ideal untuk berhadapan dengan pelbagai permasalahan ummat yang ditimbulkan oleh musuh-musuh Islam, amnya di seluruh dunia dan khususnya di Malaysia. Namun, penulis tidak sesekali beranggapan bahawa bersendirian itu tidak boleh dan tidak syar'ie.


Read more
0

Akulah WAKIL TUHAN

Mari Kita Hayati Bait-Bait Ini






Mari Kita Hayati Bait-Bait Ini



bersatulah wahai kaum muslimin
dengan semangat dan roh kebenaran
berjihadlah wahai kaum muslimin
walau susah menempuh cabaran

bersatulah wahai kaum muslimin
dengan obor sinar kebahagiaan
berjihadlah wahai kaum muslimin
biar syahid atau pun kemenangan

berjuanglah wahai Ansorullah
dengan matlamat Daulah Islamiyyah
berkorbanlah wahai yang beriman
dengan harta dan segenap kepunyaan

bergeraklah ke gerbang jasa
kalah menang bukan alasannya
sucikanlah niat di hati
hingga nyata benarnya janji rabbi

bergeraklah ke gerbang jasa
kalah menang bukan alasannya
sucikanlah niat di hati hingga nyata benarnya janji rabbi

selamatlah parti islam melangkah
membimbing ummah ke medan siasah
berpedomankan al-Quran dan Sunnah
suburlah hidupnya dan pasti berbuah(3x)

Oleh : Dr. Nik Mohd Abduh Ibn Nik Mhd Nor

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim


Assalamualaikum semua yang membaca..Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah SAW. Semoga roh dakwah Baginda yang dirasai hingga ke hari ini terus mekar dan bercambah-cambah dari hari ke hari. Semoga Rasulullah SAW yang kita cintai ini terus menjadi contoh ikutan buat kita para pendakwah yang mengaku memperjuangkan risalah ini.

Terlebih dahulu ana memohon maaf kerana tidak banyak menulis, dan menjuruskan serta lebih banyak mengecilkan skop perbincangan di blog ana kepada siri menjawab isu-isu yang ditimbulkan dalam cbox ana. Subhanallah, sesungguhnya sudah terbazir waktu ana untuk perkara-perkara yang remeh-temeh ini kerana kecilnya minda dan pemikiran ana. Walau apapun, ana cuba untuk menjadikan semua siri jawapan ini suatu yang boleh dikongsi dan diteladani untuk semua. Jikalau tidak semua pun, cukuplah untuk ana sahaja. Mana yang baik itu, ambil sahaja, yang keruh itu tinggal-tinggalkan.

Hamba Tuhan vs "Wakil" Tuhan

Sudah termaktub, Rasulullah SAW lah yang menjadi utusan terakhir Allah, yang memikul tanggungjawab besar membawa risalah tauhid kepada manusia ke seluruhannya, tidak kira bangsa mana sekalipun. Tiada lagi janji Allah bahawa akan wujud extra-khatimul anbiya' / another version of khaatimul anbiya' atau wakil tuhan di muka bumi ini melainkan tidak lain dan tidak bukan hanyalah pewaris para anbiya', yang tidak dikurniakan wahyu dan kelebihan seperti para anbiya' lain.


مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا


“....Muhammad itu sekali-kali bukanlah bapa dari seorang lelaki di antara kamu, tetapi dia adalah Rasul Allah dan penutup para Nabi...”
(Al-Ahzab : 40)

Namun, setelah kewafatan baginda Rasulullah SAW, muncul para pemuka-pemuka syaitan mendakwa diri mereka Rasul utusan yang membawa seruan agama dan merupakan nabi Allah yang baru yang mana antaranya adalah Musailamah Al-Kazzab. Syaitan ini popular sebaik sahaja kewafatan Baginda SAW. Hal ini tidak menghairankan kerana mereka ini tidak beriman kepada kitab Allah dan Rasulullah SAW walaupun melihatnya. Benarkah? Memang benar kerana sudah jelas lagi terang pernyataan dan deklarasi dari Allah yang ternyata di dalam surah Al-Ahzab di atas. Kemunculan para nabi palsu ini sememangnya sudah dijangka dan sudah pasti akan ada.

Namun, dunia kini tidak popular dengan kehadiran nabi-nabi palsu ini, kerana kehadiran mereka pasti ditentang dan dilawan habis-habisan oleh para golongan agamawan dan cerdikpandai. Apa yang ingin diutarakan dalam artikel ini adalah berkenaan wakil tuhan yang semakin melata kini dan mereka tidak diiktiraf oleh Allah pun sebagai wakil mereka di muka bumi ini melainkan wakil tuhan yang dimaksudkan adalah khalifah Allah. Apakah yang saya maksudkan dengan wakil tuhan ini??

Berkata Ibn Abbas radiallahu anhu :
“...Sesungguhnya orang yang selalu berfatwa terhadap manusia dalam setiap permasalahan yang mereka tanyakan adalah seorang yang gila..!”
(I’lamul Muwaqqi’in hal. 63)

Sebenarnya, kehadiran mereka di dunia ini juga sudah dijangka dan tidak hairanlah apabila Baginda SAW menyebutkan orang islam itu ibarat buih di lautan. Terlalu banyak, namun kualititnya tiada. Namun, mereka beriman kepada Allah dan Rasul, juga mengetahui keterbatasan akal mereka, dan tahu pula mereka tiada hak untuk menghukum manusia, namun mereka tetap menjadi sebegitu. Mungkin inilah yang dikatakan, ilmu dicari, amal diletakkan di tepi! Wakil tuhan ini akan sentiasa menjadi penghukum kepada manusia walaupun tiada ilmu. Wakil tuhan ini dengan mudah menyatakan itu dan ini, menghukum itu dan ini, mengeluarkan itu dan ini hasil buah fikirannya yang terbatas.

Kita seringkali berlagak pandai dan gemar menghukum manusia. Kita gemar menghukum manusia atas keterbatasan ilmu kita. Kita suka mengadili manusia mengikut pertimbangan mata kasar kita. Mana tidaknya, lihat sahaja betapa ramai manusia yang suka melihat manusia lain hanya dengan mendengar sesuatu kemudian kita menghukum seseorang itu atas perkara yang kita tidak tahu kesahihannya. Kita suka menilai manusia melalui kata-kata orang, atau pun 1st impression kita terhadap manusia/individu yang kita barangkali tidak kenal atau kenal-kenal begitu sahaja. Kita gemar menghukum manusia atas satu-satu kesalahan yang seseorang lakukan, yang kita tidak tahu pun mungkin individu tersebut sudah pun bertaubat. Kita juga gemar menghukum akidah manusia kafir, fasik dan seumpamanya walaupun kita bukannya seorang mujtahid, apatah lagi seorang Nabi. Artikel ini sesuai dibaca untuk mereka yang sentiasa memfasikkan dan mentakfir Al-Imam Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah taala anhu (sila klik). Tokoh ini seringkali ditohmah dan dicaci serta dihukum oleh para ulamak sufi yang begitu waham ini dan mereka para ulamak sufi ini sangat takut kepada pemerintah di zamannya. Inilah realiti wakil tuhan yang wujud di zamannya. Mentakfir dan menyesatkan para ulamak sedangkan beliau ini sangat berjasa kepada Islam dan sangat berani menentang kekufuran. Mana tidaknya, beliau orang yang paling lantang terhadap pemerintah dan paling berani menegakkan hujjah. Beliau jugalah ulamak yang benar-benar mengusir tentera tartar di zamannya di saat para ulamak sufi yang lain menjadi barua dan pengampu kepada pemerintah.


Dr. Yusuf Qardhawi berkata :
“....Al-Imam Ibn Taimiyyah ialah daripada kalangan ulama umat yang aku sayangi, bahkan barangkali dialah yang paling hatiku sayangi di kalangan mereka dan paling dekat kepada pemikiranku....”
(dipetik dari artikel Dr. Asri - Al-Qaradawi, Kaif Nata‘amul ma‘a al-Sunnah, Mesir: Dar al-Wafa)


Telah berkata Al-Imam At-Tahawi :
“....Kita tidak mengkafirkan ahlul kiblat kerana satu dosa yang dilakukannya selama dia tidak menghalalkan perbuatan tersebut, dan kita tidak mengatakan perbuatan dosa itu tidak mudarat terhadap keimanan. Kita berharap orang-orang yang berbuat baik dari kalangan mukminin supaya Allah memaafkan mereka dan memasukkan mereka ke dalam jannah dengan rahmat-Nya, dan kita tidak merasa aman terhadap mereka dari janji Allah dan kita tidak mempersaksikan syurga bagi mereka. Kita mintakan ampun terhadap kesalahan mereka dan kita takut mereka akan mendapat hukuman kerana dosa mereka, namun kita tidak putus asa dari rahmat Allah terhadap mereka. Merasa aman dari ancaman Allah dan putus asa dari rahmat-Nya, keduanya akan memindahkan dari agama Islam sedangkan jalan yang haq berada di antara keduanya bagi ahlul kiblat....”
(Al-'Aqidah Ath-Thahawiyyah Syarhun wa Ta'liq Al-Imam Al-Albani, hal. 60-62)


Kita gemar menghukum seseorang individu dan amalannya walaupun kita tidak mengenalinya.Dan contoh yang paling mudah adalah, kita gemar untuk menilai peribadi seseorang hanya kerana kesalahan-kesalahan kecilnya yang mungkin sudah pun diampuni oleh Allah. Tidak hairanlah terbitnya pepatah "..Do not judge a book by it's cover..!" Kita tidakpun mengenali seseorang individu kemudian kita cepat menghukumnya dengan melihat kepada tulisan-tulisan individu tersebut, tanpa kita melihat kepada perjuangannya dan perngorbanannya untuk agama. Kisah ini pula sesuai dibaca kepada para pengkritik Dr. Maszlee Malik, seorang ilmuwan islam yang begitu banyak masanya dihabiskan untuk Islam. Mana tidaknya, hanya kerana isu jemaah centric yang dilontarkan sebagai pandangannya sahaja menyebabkan dia ditohmah dan dikatakan ejen umno oleh beberapa kerat manusia yang tidak mengenalinya. Begitu jelek perangai manusia ini. Menghukum manusia atas manusia tanpa kita mengenali lebih dekat pengorbanan beliau kepada ummah. Tanya sahajalah kepada para penuntut di matrikulasi uia ceramah-ceramah beliau tidak dibayar, penuh ilmiah, ikhlas memperjuangkan isu-isu agama dan palestin. Namun dicaci hanya kerana isu jemaah centric yang cuba meleraikan kekusutan pertembungan sikap para pendakwah yang mendakwa mereka membawa islam dengan slogan akulah yang paling benar dan paling ikhwan! Mereka lebih gemar menggunakan terma-terma tidak sihat untuk memburuk-burukkan peribadi seseorang. Tidak kurang juga ada yang mengatakan penulisan beliau adalah kesan kepada tidak ada komitmennya beliau terhadap jemaah beliau sendiri sedangkan jika sesiapa bertanya kepada rakan-rakan sejemaah beliau, pasti mereka akan mengatakan Dr.Maszlee Malik ini antara orang yang paling komited dengan jemaah dan lebih dari itu beliau memberikan WALA'NYA kepada Allah dan Rasul melebihi segalanya. Lihat lah sikap wakil tuhan ini. Merasakan kita senang-senang boleh menghukum individu walaupun kita tidak mengenali dirinya. Sedangkan yang berhak menghukum hanyalah Allah.

Kerana sikap gemar menghukum inilah sahabat Rasulullah SAW, seorang penulis wahyu yang hebat dan agung Saidina Mua'awiyah r.a telah dihukum oleh para penganut syiah sebagai khawarij, pemberontak, punca pecah belah dan pengkhianat Islam malah mereka lebih gemar mentakfir Mu'awiyah. Kerana kejahilan dan niat jahat mereka lah Mu'awiyah r.a yang agung ini telah dikuburkan kemuliaannya, dibuang kemasyhurannya, dibakar jasanya, dihina, dipijak-pijak, dicaci, dimaki dan seumpamanya. Inilah kebodohan manusia yang ada akal yang terbatas namun berlagak sebagai wakil tuhan yang gemar menghukum walapun diri mereka itu sebenarnya jahil lagi hina dan dihinakan!

Abdullah Ibnu al-Mubarak pernah ditanya:
“...Apa kata tuan tentang Muawiyah dan Umar bin Abdul Aziz, siapakah di antara mereka yang lebih utama...?”

Abdullah Ibnu al-Mubarak naik marah lalu berkata:
“....Kamu bertanyakan nisbah keutamaan di antara mereka berdua. Demi Allah! Debu yang masuk ke dalam lubang hidung Muawiyah kerana berjihad bersama-sama Rasulullah s.a.w itu sahaja pun lebih baik dari Umar bin Abdul Aziz....”
(Al-Bidayah Wan Nihayah. m/s 139)

Ada juga wakil tuhan yang gemar mentakfir manusia lain. Juga menyatakan manusia lain sebagai sesat sedangkan mereka sendiri jahil, tiada ilmu malah diselubungi oleh makar syaitan. Mengapa tidak, begitu tegar mereka mencerca dakwah Syeikh Muhammad Ibn Abd. Wahhab dan para muridnya. Begitu juga Syeikhul Hadits Nasiruddin Al-Albani yang banyak berjasa mentakhrij, menilai kitab-kitab hadits, dan mentahkik pelbagai kitab-kitab para ulama tidak kurang dimaki, dihina, dihukumkan sebagai manusia terlaknat, apatah lagi dikafirkan oleh mereka yang tidak sukakannya. Inilah sikap para ilmuan masa kini yang tiada ilmu pun. Hanya sekadar mencedok kitab-kitab ulamak sufi yang begitu garang terhadap sunnah-sunnah baginda dan berlembut dengan bida'ah-bida'ah yang kian melata. Biarpun hadith begitu banyak memberikan peringatan, namun, akal mereka lebih mereka utamakan dan lebih mendahului hadith-hadith ini. Inilah manusia yang seringkali menjadi wakil tuhan yang tidak bertauliah. Mereka dengan mudah mengatakan thariq ini betul, thariq ini salah, jalan ini sesat, jalan ini tidak sesat. Nah, mereka ibarat manusia yang mendapat wahyu daripada Tuhan. Salafi Al-Albani salah, Syeikh Muhammad Ibn Abd Wahhab khawarij, pemberontak dan penyebab kepada kejatuhan khilafah uthmaniyyah walhal mereka tidak mengkaji sejarah bagaimana kejatuhan khilafah uthmaniyyah dan apakah faktor utama menyumbang ke arah kejatuhannya. Inilah manusia yang suka mencedok-cedok kebatilan dan menghembus bara dendam dan hasad kepada dakwah Syeikh Muhammad Ibn Abd. Wahhab.

Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah taala anhu berkata:
“Pengkafiran itu memiliki syarat-syarat dan mawani' yang terkadang mawani' itu hilang pada diri seseorang...”
(Majmu' Fatawa, 12/487)

Begitulah sikap manusia yang seringkali gemar menjadi wakil tuhan yang tidak diiktiraf. Sudahlah tidak berilmu, gemar pula mentakfir, mencemuh, mencerca para ulamak silam yang jasanya begitu besar terhadap dunia Islam. Inilah hakikat yang berlaku kini dan ianya akan terus berlaku sekiranya mereka tidak mahu berubah dan tetap sebegitu.

Semoga tulisan kecil ini menjadi iktibar kepada semua dan juga diriku agar sentiasa berjaga dalam menilai seseorang dan sesuatu perkara agar tidak terjebak ke fenomena ini. Dengan Nama Allah, saya berlepas diri dengan sikap jelek ini dan tidak dapat memaafkan sesiapa yang tidak henti-henti melaung-laungkan persoalan wahhabiyyah.

Wassalam.



Read more