ummi..mama..ibu...ratu hatiku...~







Wahai Rasulullah, siapakah di antara manusia yang paling berhak untuk aku berbuat baik kepadanya?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” “Kemudian siapa?” tanyanya lagi. “Ibumu,” jawab beliau. Kembali orang itu bertanya, “Kemudian siapa?” “Ibumu.” “Kemudian siapa?” tanya orang itu lagi. “Kemudian ayahmu,” jawab Rasulullah....
(HR. Al-Bukhari no. 5971 dan Muslim no. 6447)

ku mencintaimu..
lebih dari apa pun..
meskipun tiada satu orang pun yang tahu..

ku mencintaimu..
sedalam-dalam hatiku..
kerana engkau adalah kekasih abadi ku..

ku tau ku takkan selalu ada untukmu..
di saat kau merindukan diriku..
ku tau ku takkan bisa memberikanmu waktu..
yang panjang dalam hidupku..

yakinlah bahawa engkau adalah cintaku..
yang ku cari selama ini dalam hidupku..
dan hanya padamu ku berikan sisa cintaku..
yang panjang dalam hidupku..
hidupku..


hargailah kehadiran mereka semasa mereka masih lagi ada..sayangilah mereka dengan penuh kasih sayang..curahkanlah segala tanggungjawab kita pada mereka selagi mereka hidup..
jangan bila mereka hilang, baru kita sedar betapa pentingnya mereka dalam hidup kita..tunaikanlah hak-hak mereka..jangan kerana kesalahan-kesalahan kecil mereka terhadap kita, kita nafikan mereka..janganlah kerana "tua"nya mereka, kita malu untuk menerima mereka..janganlah kerana "nyanyuk"nya mereka, kita buang mereka di rumah-rumah orang tua..


إِنَّ اللهَ حَرَّمَ عَلَيْكُمْ عُقُوْقَ اْلأُمَّهَاتِ...

Sesungguhnya Allah mengharamkan kalian berbuat durhaka kepada para ibu…”
(HR. Al-Bukhari no. 5975 dan Muslim no. 593)



ingatlah...tangan-tangan mereka lah yang membesarkan kita...9 bulan, jangka masa yang menyeksakan...melahirkan dengan sepenuh kudrat yang ada..nyawa sebagai galang gantinya...bergadai harta, nyawa demi membesarkan seorang yang bernama anak..namun, akhirnya, cacian yang mereka terima setelah kita dewasa..makian yang terpaksa mereka telan..


..kenapa masih lagi ada yang derhaka kepada mereka?

dr. nik mohd abduh b. nik mhd nor
fakulti perubatan mesir
7.38 am


9 comments:

Sufyan said...

assalamualaikum..

kasih ibu tiada tandingnya..
kasihnya membawa ke syurga..

antara hak-hak ibu yang patut dilaksanakan anak-anak adalah,membawa menantu pulang..bila lagi nak walimah?hehe...hak itu yang mungkin enta belum laksanakan..

ana tgk enta sangat hebat berjuang..alangkah bagusnya berjuang kiranya ada isteri yang membantu di belakang..

dengar cerita,ramai yang minta nta..dari sumber yang bleh dpercayai jugak ler...tapi,kenapa ditolak kalau muslimah-muslimah yang datang itu baik?enta dari dulu lagi macam ni..bila ditanya pasal kahwin,asyik mengelak..ana kenal enta dari selangor dan dari kecik lagi..susah nak masuk dengan pompuan..

semoga berjaya bawa muslimah mukminah ke alam dakwah..ramai shj akhawat yang minta..jadi,cuba la buat pilihan..

kasihilah ibu..sayangilah bapa..

UK

jiilul_quran said...

erk..~

bidikan peluru akh terkena dada sblh kiri ana..tapi ana pakai baju kalis peluru..selamat..~

insyaAllah..soon..segalanya ana serah pada Allah..DIA lah yang lebih berhak menentukannya..kan?

bukan tak mau cari..atau bukan saje2 je tolak..mungkin tak smpai masa lagi..kot?..no comments..

ana minta maaf ana petik lagu "kekasih gelapku"..tajuk tak sama dengan artikel..tapi,lagu ni bila dialihkan liriknya kepada ibu, seolah-olah,hurm..mereka pnya hak masih byk yang tak kita langsaikan..kalau kita mati dalam keadaan hak2 mereka tak terlaksana,alangkah ruginya..

maaf atas segalanya..

humaira' said...

ibu..dikaulah ratu hatiku..~
sm2 lah kita tunaikan hak dan kewajipan kita sebagai seorang anak trhadap mak,ummi,mama,ibu,mummy selagi nyawa dikandung badan..tak lupa juga kpd seornag insan yg tidak pernah mengeluh dan brtungkus lumus membanting tulang mncari ssuap nasi..bapa..tanpa mereka siapalah kita didunia ni..
syabas akh!!
-lagu tu sesuai kalau dihayati btol2- :)

jiilul_quran said...

cintailah mereka selagi hayat di kandung badan..

jangan ketiadaan mereka suatu hari nanti, menyebabkan kita menyesal seumur hidup..

Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu -seorang sahabat Rasulullah yang sangat suka berbakti kepada ibunya, “Ada seseorang bertanya kepada Rasulullah SAW :

يَا رَسُوْلَ اللهِ، مَنْ أَحَقُّ النَّاسِ بِحُسْنِ صَحَابَتِي؟ قَالَ: أُمُّكَ. قَالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ: أُمُّكَ. قَالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ: أُمُّكَ. قَالَ: ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ: ثُمَّ أَبُوْكَ

“Wahai Rasulullah, siapakah di antara manusia yang paling berhak untuk aku berbuat baik kepadanya?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” “Kemudian siapa?” tanyanya lagi. “Ibumu,” jawab beliau. Kembali orang itu bertanya, “Kemudian siapa?” “Ibumu.” “Kemudian siapa?” tanya orang itu lagi. “Kemudian ayahmu,” jawab Rasulullah.
(Sahih riwayat Al-Bukhari no. 5971 dan Muslim no. 6447)

dik ah said...

rindu umi sangatttttttttttttttttttttttt

jgn paksa abg ana terima siapa2...
insyaAllah..org yg mencintai Allah, Allah akan kurniakan die org yg juga mencintai Allah

jiilul_quran said...

waa...adik ah..sedihnya chat dengan adik ah malam tadi..jgn nangis yer..ummi pun nangis jugak malam tadi..cehh..patutnya raya-raya ni gembira-gembira..

ala,taun depan kita gi umrah sama-sama...dengan ummi dan abah..4 for 1..

eh,ayat dik ah tuh,seram abduh..ekeke..

ahsan_nas said...

siapa yang tak kenal dr.abduh kita ni.kalau bab-bab ni,mesti mengelak punya..HAHA..

sampai bila???

terima sahaja siapa2 yang masuk..huhu..tapi kalau terima doktor kita ni,kena faham siap2..busy memanjang..nasib baik busy dengan dakwah..tak lekat bilik..

em,nice article...

ummu sulaim said...

Eh korang niyh..ksian kat akhi kita niyh..bagi la dia bis stdy lu..ramai orang minat pun,dah kalau dia tak mo..kita takley paksa..huhu..~

tapi masa kat matrik,kalau akhi kita niyh baca quran,budak2 ppuan semuanya tak leh tido malam..lebey-lebey agi time dia baca masa sambut malam al-quds..menangis kitorg dibuatnya..ada akhawat yg frust sebab akhi kita niyh ke mesir..time matrik dlu,jual mahal betul akhi kita niyh..segan nk bercakap dengan dia..

apapun,kita doakan ler dia bertemu jodoh..dah tua pun..umur akhi kita ni berapa yek?

saiful islam said...

ana rasa akh kita nie umurnya 21 atau 22..masih muda lagik...

korang suruh macam mane pun,dia tetap dengan pendirian dia..eh,sepatutnya dibincangkan artikel yang ditulis.bukan pasal akh kita nie.musti dia keciwa kalau artikel dia tak dapat kritikan atau komen..

apapun,jodoh akh kita,ditetapkan Allah sudah.setahu ana,dia masih single sampai sekarang..kawan dia beritahu...ok,tutup kes!