Salafiyyah..Kemuliaan Yang Terkubur..

lihat sikap anti-salafi/"wahhabi" ni..


inilah sikap ahlussunnah sejati..eh, ye ke?


Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh..

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim..



Perkara ini sudah lama dan basi untuk dibincangkan bersama dan ada baiknya bagi ana, untuk membincangkan isu global atau isu-isu Palestin seperti mana yang ana lakukan sebelum-sebelum ini dengan menghantar beberapa artikel bulanan kepada majalah-majalah Mesir...alhamdulillah, kebanyakkan isu yang ana hantarkan adalah seputar masalah Palestine..kesian mereka di sana..mereka di sini duk sibuk isu wahhabi tak wahhabi...

Isu siapa salafi tulen, siapa pula salafi haraki, siapa WAHHABI dan yang seangkatan dengannya sudah muak untuk ana bincangkan. Bagi ana, mereka yang mengucapkan kalimah La Ilaha Illallah itu adalah muslim dan saudara ana. Mari kita renungkan kata-kata Dr. Yusuf Al-Qardhawi hafizhahullah taala :

"...Ada yang mengatakan saya dari kalangan golongan “Salafiyah Takfiriyah (yang mengkafirkan orang sewenang-wenangnya). Saya ingin jelaskan bahawa, bagaimanalah saya dari kalangan mereka sedangkan mereka sendiri mengkafirkan saya? Saya tetap dengan pendirian saya yang menolak konsep takfir tersebut....”

sunnahnya kata-kata mereka ni..

ANA MALAS UNTUK BERDEBAT MACAM BUDAK KECIL...atas dasar ukhuwwah jugalah ana tidak pernah menyerang mana-mana blog yang kuat menghentam syeikh muhammad ibn abd wahhab dan syeikhul islam ibn taimiyyah..biarlah kita berperangai seperti orang-orang ahlussunnah, ada akhlak dan adabnya..


INTRODUCTION

pedagang... :

akhi, walaupun ana x nak tegur pada mulanya, namun atas dasr ukhuwwah dn prjuangan ana memtik jugak huruf kat keyboard ni utk ajak nta pikir satu bende...akhi, nta mengaku nta adlh salafi haraki!!

ana :
sememangnya ana dilahirkan dalam sebuah keluarga yang hidup susah senang dalam harakah islam..ana rasa tak ada masalah bab ni..salafi haraki, juga tidak ada masalah..dan sekurang-kurangnya, ana buat kerja untuk islam, berhabis tenaga dan wang ringgit..anda bagaimana?...mari kita muhasabah..jom..

salafi haraki apa yg nta maksud kan??

ana :
mereka yang memahami manhaj salafussoleh dan bergerak dalam harakah islamiyyah..

klu salafi tg nta katakan adalh pengikut al-bani dan muhmmad bin abd wahab

ana :
kami bukan pengikut..kami penuntut ilmu..tak pula diminta untuk taksub kepada mereka seperti mana musuh-musuh mereka yang tegar memanggil para tullabul ilm sebagai "wahhabi" / "salafi mujassimah" dan sebagainya..sedangkan mereka tahu, memanggil sesuatu yang menyakiti saudara semuslim itu adalah berdosa..mereka tahu dosa, tapi mereka tetap buat..orang yang berdosa dan terus buat dosa ni dalam islam dipanggil.....wallahua'lam..

maaf akhi, mereka bukan salafi

ana :
anta bukan tuhan untuk menentukan..

mereka trllu berberat2 dlm agama

ana :
ye ke..?..itu adalah pendapat mereka..kita tidak boleh memaksa mereka..para sahabat ada yang pandangan mereka berat dan ada juga yang longgar...kalau nak kata berat, kenapa sesetengah anti-wahabi marah kalau kita kata wanita haid boleh masuk masjid...tapi anti-wahabi kata HARAM..DOSA..DAN BODOH bagi sesiapa yang berfatwa sedemikian...nak tengok videonya??..ana tunjuk nanti, satu mesir kecoh..paku dulang paku serpih..mengata orang, dia yang lebih..


hingga nmpk seolah2 islam hanya pada siwak, senteng dan jambang

ana :
ini adalah pandangan sebelah mata sahaja..cuba buka laman dan website mereka...lebih dari itu mereka membincangkannya..kita je tanam dalam mindset kita. wahhabi ni duk main soal2 enteng jer..jadi, jangan la tutup sebelah mata...

tp klu salafi nta adlh salfi ikut zaman salaf

ana :
ana cuba untuk hidup seperti salafussoleh..mereka zaman dulu tak banyak pun buat perkara pelik-pelik mcm zaman kita sekarang ni...ana pun tak pernah dengar zaman salaf dulu ada buat maulud nabi..takpelah..khilaf..ana menghormati pandangan yang kata boleh..

nta ada kat toriq yg betul

ana :
insyaAllah..kita sama-sama di jalan yang benar...sekali lagi, ana bukan pengikut albani, tetapi, thullabul ilm..yang belajar daripada mereka..kami bukan pengikut...sebab kami dilarang taksub pada guru-guru kami sendiri..

salafi albani/salafi muhammad ibn wahhab la yg memberontak kepada khilafah uthmaniah turki

ana :
tuduhan melampau dan ghuluw lagi bughoh..apa kaitan najdi dengan kerajaan uthmaniyyah..? yang ada wahhabiyyah rustumiyyah..tak pasal-pasal kaitkan dengan syeikh muhammad ibn abd wahhab..minta dikaji sejarah...jangan kaji ikut movie yang didownload di internet..semua tu karut marut belaka..

pemberontak dinamakan oleh qanun islam sbg bughah

ana :
orang yang menuduh..lepas tu cedok-cedok kitab ulamak "sufi" yang benci syeikh muhammad ibn abd wahhab lebih bughoh dan teruk...dan berlambak dan bertimbun-timbun dah tulisan yang ditulis oleh anti-wahhabi ni..semuanya tak ilmiah..malas nk layan..

klu mereka katakan syed qutb itu khawarij krana mnntng kerajan mesir, muhammad bin abd wahhab lebih aula dan lebih utama utk dikatakan sbg bughah,khawarij dan wajib diperangi

ana :
ana bukan dari kalangan mereka...MAAF..ana ni dikira gila kalau ikut mereka sebab ana sendiri banyak rujuk kitab syed qutb..takkan ana nak kata beliau adalah khawarij sedangkan beliau adalah orang yang ana sayang..ramai juga yang anti-wahabi ni duk sesatkan albanna, malah lebih teruk mentakfir beliau..enta tak mau serang mereka ke?..ana tak pernah dengar sahabat salafi mengtakfir mereka para ulamak ikhwan..ada ke..? sila bawakan bukti?

ana sedih nak sembang tntg hal ni...tp ni la hakikat

ana :
ana pun sedih..orang kita ni ramai yang belajar setakat ijazah / master...balik-balik duk hentam wahhabi yang amik PhD dan lain-lain..kemudian mula la kata,..dak2 wahhabi ni tak tau usul fiqh, tak tau maqasid syariah..mereka tidak la bodoh sampai maqasid pun tak tau..apapun, tak semestinya PhD tu dah cukup ilmu...tapi dr.asri tekankan soal kesarjanaan..

orang yg mnsabkan mereka salafi sbnrnya langsung x mmhami apa tu salafi

ana :
itu hanya prasangka enta sahaja..kalau di sisi Allah mereka adalah salafi tulen, apa enta nak jawab?..kita bukan hakim..tapi kita duat..rasanya, semua orang ikhwan tau slogan ni..jadi, tak payah la susah-susah mengatakan aku salafi tulin..mereka salafi tak tulen..yang penting, kita dua mengucap kalimah syahadah..malas la nak berdebat di mana Allah...Allah tu bertempat atau tak...istiwa tu mcm mana..Allah ni ada roh ke tak..Allah ni duduk atas kerusi ke..mujassimah ke..takfiriyyah ke..apa ke..tu ana serah pada yang pakar...bukan bidang ana walaupun ana mengaji dan talaqqi..kalau kita dah rasa pakar, ana syorkan, pergi berdebat dengan para tokoh-tokoh Islam yang hebat...bukala kitab-kitab turath yang ada tu..tak mau yang klasik, yang mutakaddim dan mutaakkhirin ni ada banyak..buka dan berdebatlah..janganlah berdebat dengan budak seperti ana ni...


SELINGAN : Pulut Kuning

Perkara yang berlaku di sekeliling ana di Mesir :

1)Budak-budak wahhabi ni duk paksa ikut pandangan dan fatwa ulamak mereka..nilah sikap wahhabi..

ana : mereka ada fatwa mereka tersendiri..dan tak pernah ana dengar dari mulut mereka, siapa yang tak ikut mereka adalah KAFIR..dan, kenapa pula memaksa budak-budak "wahhabi" ikut cakap kita pula??
mereka berfatwa amalan-amalan sekian-sekian adalah bida'ah..itu fatwa mereka..pandangan mereka..biarkanlah mereka berfatwa dan memberikan pandangan begitu..ana tak pernah tengok budak-budak wahhabi ni pergi masjid buat kacau, bertekak sambil pegang parang...yang ana ada nampak dan tengok, anti-wahhabi ni duk jaja kat masjid2 kata wahhabi ni bodoh, tak tau usul fiqh, jahil kaedah fiqh, dan tak boleh solat belakang mereka..gerak-gerakkan jari macam ulat masa tahiyyat..

dan...

kita pula memaksa budak-budak wahhabi ni ikut cakap kita...nak suruh mereka kata fatwa ulamak mereka tentang bida'ahnya sesuatu amalam sebagai tidak bida'ah..kalau paksa untuk ikut, enta ni sama jer...kita baling tahi ke langit, kemudian terkena muka sendiri..tukar sikit..selalunya peribahasa guna meludah ke langit..

2)Budak-budak wahhabi ni suka sangatlah membida'ahkan orang..

ana : ye ke..?..ana tak tahu pula perkara ni..yang ana tahu, mereka membida'ahkan amalan..bukan membida'akan orang..kalau ada pun, itu yang dipanggil ghuluw..anti-wahabi lagi la banyaknya ghuluw sebab mereka yang duk sesatkan budak-budak wahhabi ni..kata wahhabi kafir dan lain-lain..apatah lagi kata ibn taimiyyah akidahnya sesat dan FASIQ..ana berlepas diri daripada golongan anti-wahhabi takfiriyyah ini..

3)budak-budak wahhabi ni tak faham maqasid syariah dan tak tau ilmu usul fiqh..

ana : ishk...bodohnya budak-budak wahhabi ni yer..tau dan reti belajar hadith je yer..tak tau maqasid, tak tau ilmu usul fiqh dll...hehe..bukala mata..pegi tengok budak-budak wahhabi ni duk mengaji kitab2 wahbah zuhaily tentang usul fiqh dan banyak lagi kitab rujukan..enta sorang je ke yang tau USUL FIQH ni?..hebat..

4)budak-budak wahhabi ni tak habis2 duk main isu janggut, isbal dan lain-lain..

ana : ana tengok anti-wahhabi kat mesir ni..ramai..diorg ni tak habis-habis serang wahhabi dalam ceramah dan muhadasah harian...tak lupa juga, mereka ni ramai yang kaki download cerita dan movie kat internet..almaklumlah...cakap pasal janggut dimarahnya dan dikatakan wahhabi..cakap pasal sunnah sikit dikatakan wahhabi...

kan elok kalau tengok movie, isap rokok dll..baru la tak digelari sebagai wahhabi..dalam hati..selamat aku tak jadi wahhabi..sebabnya, wahhabi ni kerja mereka cakap pasal janggut2 dan isbal2 ni..mereka takde la nak tolong download lagu ke, cerita2 movie persis setan2 ni sebab wahhabi haramkan lagu dan movie2 bodoh ni..albani juga mengharamkan lagu-lagu ni...dalam hati, selamat aku dari wahhabi...sebab aku suka dengar lagu-lagu ni..pekena lagu rock best jugak.."..gemuruh jiwa..semangat membara..dari puncak ingin ke angkasa..!!"

p/s : maaflah..ana tak dengar lagu-lagu bodoh mcm kat atas tu...seram dengan fatwa al-albani..takpelah, qardhawi lebih taisir sedikit...bab ni, ana memilih qardhawi tanpa memperlekeh fatwa albani macam anti-albani dan anti-wahhabi..

seperkara lagi, ana tak pernah tengok seorang pun tullabul ilmi yang dipanggil wahhabi ni menghisap rokok...tapi yang anti-wahhabi ni ramai je kaki rokok..maafkan ana bagi mereka yang tidak merokok..yang anti-wahhabi yang tidak merokok ni, berdakwahlah kepada mereka yang anti-wahhabi perokok di kalangan warga melayu mesir ni..ramai..jangan kata tak ramai...ceklah...janganlah duk sibuk-sibuk jaja wahhabi itu dan wahhabi ini...diri masih belum pun terislah...

5)..tengok tu..budak-budak wahhabi ni pakai seluar singkat..apala jumud dan bodoh sangat diorg ni...tak faham maqasid dan tak tau maksud hadith nabi..jahil usul fiqh..tak tau kaedah istinbat hukum..

ana :..wah..alim besarnya kita..tahu semua perkara..sekurang-kurangnya..mereka terselamat daripada terkena tahi unta / himar semasa nak ke masjid, ke kuliah dan lain-lain..apatah lagi mereka terselamat daripada bencana dan ancaman dalam hadith-hadith baginda sebab mereka ada yang berfatwa haram isbal..at least, mereka terlepas ancaman..ada anti-wahhabi kata : "..apa la diorg ni..isbal kalau sombong baru kena ancaman..tak paham hadis betul diorg ni.."

ana : kalau di sisi Allah isbal itu dikira haram, macam mana?..mereka sudah terselamat..kita yang mencela ni belum tentu selamat bab isbal ni sebab suka sangat seret seluar bawah tumit sampai tahi unta dan himar..semua disapu bersih..mcm vacuum...walau macam mana pun, isbal juga termasuk bab khilaf bagi ana...

sekadar perkongsian : Masalah Isbal...ana tetap menganggap dan menghormati mereka yang mengatakan isbal haram mutlak..dan mengatakan isbal haram hanya kerana sombong..dua-dua adalah ikhtilaf..cuba kita renungi info-info dibawah ini...


Dari Said Khudri, bersabda Rasulullah SAW :

“..kain sarungnya seorang mukmin sampai pertengahan betisnya. Dan tidaklah berdosa atau tidak mengapa antara tengah betis dengan kedua mata kaki. Adapun bahagian yang lebih rendah dari itu (iaitu turun sampai menyentuh mata kaki atau bahkan melampauinya), maka tempatnya di neraka....”

hadith di atas dikeluarkan dalam kitab :

Imam Abu Dawud - no. 4093
Imam Ibnu Majah - no. 3573
Imam An-Nasa’i dalam As-Sunan Al-Kubra - no. 9715
Imam Ahmad dalam Musnad-nya - 3/5
Imam Malik dalam Al-Muwatta’ - 713
Imam Ath-Tabrani dalam Mu’jamul Ausath - no. 5200


Al-hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani kata :

“...dikecualikan dari isbal pada pakaian secara mutlak adalah pakaian yang dikenakan dengan isbal kerana terpaksa oleh keadaan...sebagai contoh, seperti seorang lelaki yang pada mata kakinya terdapat luka, di mana dia terganggu dengan adanya lalat apabila dia tidak menutupinya dengan kain sarung...sementara dia tidak mendapatkan sesuatu untuk menutupi luka tersebut selain sarungnya (yang dia kenakan secara isbal kerana terpaksa)..dan adanya pengecualian ini telah dimaklumkan oleh Syeikh kami (Al-Hafizh Al-‘Iraqi) dalam kitab Syarah Sunan Tirmizi..beliau berdalilkan tentang hal tersebut dengan adanya izin dari Nabi kepada ‘Abdul Rahman bin ‘Auf untuk memakai gamis yang terbuat dari sutera kerana penyakit gatal yang dideritainya...adapun faktor kesamaan antara dua keadaan tersebut adalah adanya keterpaksaan (darurat) yang menyebabkan diperbolehkannya melanggar sesuatu yang asalnya sudah ada larangan dari Nabi...al ini seperti diperbolehkannya menyingkap aurat untuk proses perubatan (jika keadaannya memang mendesak untuk dilakukannya hal tersebut)...”
(Syarah Kitab Fathul Bari - no 10/257)


KUIH JEMPUT-JEMPUT..lazat untuk di tag..

Buat akhi pedagang..mari kita baca fatwa tokoh-tokoh ni jer..dah cukup dah kot..budak-budak wahhabi ni bodoh..mereka tak tahu nilai fatwa-fatwa ulamak di bawah ni.. :


Dr. Yusuf Qardhawi :

قال الشيخ يوسف القرضاوي في كتابه (فقه الأولويات ) :
فالإمام محمد بن عبد الوهاب في الجزيرة العربية كانت الأولوية عنده للعقيدة، لحماية حمى التوحيد من الشركيات والخرافيات التي لوثت نبعه، وكدرت صفاءه، وألف في ذلك كتبه ورسائله، وقام بحملاته الدعوية والعملية في هدم مظاهر الشرك


".....Bagi al-Imam Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab di Jazirah Arab perkara akidah adalah menjadi keutamaannya untuk memelihara benteng tauhid dari syirik yang telah mencemari pancaran tauhid dan dikotori kesuciannya. Beliau telah menulis buku-buku dan risalah-risalah dalam perkara tersebut. Beliau bangkit menanggung bebanan secara dakwah dan praktikal dalam memusnahkan pelbagai fenomena /gambaran - gambaran syirik...."


Dr. Wahbah Az-Zuhaily


الدكتور السوري وهبة الزحيلي -حفظه الله في كتابه [تأثر الدعوات الإصلاحية الإسلامية بدعوة الشيخ محمد بن عبدالوهاب]
(كان من أجرأ أصوات الحق ، وأكبر دعاة الإصلاح ، والبناء والجهاد لإعادة تماسك الشخصية الإسلامية وإعادتها لمنهج السلف الصالح: دعوة الشيخ محمد بن عبدالوهاب في القرن الثاني عشر الهجري (الثامن عشر الميلادي) لتجديد الحياة الإسلامية ، بعد ما شابها في أوساط العامة من خرافات ، وأوهام ، وبدع ، وانحرافات ، فكان ابن عبدالوهاب بحق ، زعيم النهضة الدينية الإصلاحية المنتظر

…dakwah syeikh Muhammad Ibn Abdul Wahhab pada kurun ke-12 hijrah adalah antara suara kebenaran yang paling berani dan (beliau) merupakan pendakwah pembaharuan, pembinaan dan merupakan jihad yang paling besar bagi mengembalikan keteguhan pegangan individu muslim terhadap manhaj salaf, untuk memperbaharui kehidupan Islam di kalangan masyarakat awam yang telah pun tercemar dengan khurafat, waham, bida’ah dan penyelewengan…dan beliau dengan kebenaran, dan pembaharu agama yang ditunggu-tunggu..”

Al-Allamah Syeikh Rasyid Redha :

السيد محمد رشيد رضا :

قال في التعريف بكتاب (( صيانة الإنسان )) بعد أن ذكر فشو البدع بسبب ضعف العلم والعمل بالكتاب والسنة ، ونصر الملوك والحكام لأهلها . وتأييد المعممين لها . قال رحمه الله ما نصه :

الشيخ محمد بن عبد الوهاب رحمه الله :

لم يخل قرن من القرون التي كثر فيها البدع من علماء ربانيين ، يجددون لهذه الأمة أمر دينها بالدعوة والتعليم وحسن القدوة ، وعدول ينفون عنه تحريف الغالين وانتحال المبطلين ، وتأويل الجاهلين ، كما ورد في الأحاديث .ولقد كان الشيخ محمد بن عبد الوهاب النجدي ، من هؤلاء العدول المجددين قام يدعون إلى تجريد التوحيد ، وإخلاص العبادة وحده ، بما شرعه في كتابه وعلى لسان رسوله خاتم النبيين صلى الله عليه وسلم . وترك البدع والمعاصي وإقامة شعائر الإسلام المتروكة وتعظيم حرماته المنتهكة المنهوكة.

Berkata Syeikh Rashid Redha dalam takrif kitabnya (Siyanah Al-Insan) :


"..tidak sunyi daripada satu kurun daripada kurun-kurun yang terdapat di dalamnya bida'ah yang mana ada di kalangan ulamak rabbaniyyin yang akan memperbaharui bagi umat ini urusan agamanya dengan dakwah, pengajaran dan contoh teladan yang baik…mereka adalah orang-orang yang dipercayai yang akan mempertahankan agama daripada penyelewengan golongan yang ekstrim, korup dan para pentakwil yang jahil seperti yang disebut di dalam hadith…dan sesungguhnya Syeikh Muhammad Ibn Abdul Wahhab An-Najdi adalah dari kalangan mujaddid yang bangun berdakwah dan menyeru kepada permurnian tauhid dan ikhlas ibadah hanya kepada-NYA sahaja seperti mana telah disyariatkan dalam kitab-NYA dan Rasul-NYA penghulu segala nabi (Nabi Muhammad SAW)..Ibn Abdul Wahhab menyeru supaya meninggalkan bida’ah serta maksiat dan menegakkan syiar Islam yang sudah lama ditinggalkan..beliau menyeru supaya menghormati dan meninggikan Islam yang telah dicabul dan dihina.."

"...walaubagaimana pun, 3 kuasa ini yang terdiri daripada pemerintah, kuasa ulamak2 jahat di belakang pemerintah dan kuasa orang awam yang menentang..ketiga-tiga kuasa ini berpakat menentang syeikh Muhammad Ibn Abdul Wahhab..senjata terbaik mereka terhadap Muhammad Ibn Abdul Wahhab adalah menyebarkan bahawa Muhammad Ibn Abdul Wahhab membawa ajaran yang bertentangan dengan majoriti umat Islam..”

من هؤلاء المسلمون الذين خالفهم الشيخ محمد بن عبد الوهاب في دعوته ؟

هم أعراب في البوادي شر من أهل الجاهلية يعيشون بالسلب والنهب ويستحلون قتل المسلم وغيره ، لأجل الكسب ، ويتحاكمون إلى طواغيتهم في كل أمر،ويجحدون كثيراً من أمور الإسلام المجمع عليها ، التي لا يسع مسلماً جهلها ، إلى آخر ما قال ، عليه رحمه الله ذى الجلال

Siapakah kalangan mereka yang menentang Syeikh Muhammad Ibn Abdul Wahhab dalam dakwahnya..?

Jawabnya : "...mereka adalah dari kalangan arab badwi yang lebih buruk daripada (jahat) orang-orang kalangan ahli jahiliyyah dahulu yang hidup hanya merompak..menyerang..dan mereka membenarkan membunuh orang Islam mahupun bukan Islam hanya untuk mencari nafkah hidup...mereka mengambil orang zalim sebagai hakim dalam setiap perkara dan menidakkan dalam banyak hal berkenaan Islam yang sudahpun dipersetujui antara ulama, iaitu hal yang tidak seorang muslim pun boleh mengatakan mereka tidak mengetahunya...

Syeikh Muhammad Qutb di dalam kitabnya “Halummu nakhruj min al-zhulumat”:


“Sesungguhnya kebangkitan yang benar lagi sejati itu tidak dapat dimasuki oleh unsur-unsur kristianisas, maka sesungguhnya gerakan Syeikh Muhammad bin Abd Wahab ialah satu berita gembira yang hakiki kepada kebangkitan Ummah ini daripada kelalaiannya…”

“Sesungguhnya gerakan yang telah dipelopori oleh Syeikh Muhammad bin Abd Wahab bagi menjernihkan kembali aqidah adalah satu gerakan yang hakiki dalam menggerakkan kebangkitan dunia Islam…”

Di dalam kitab “Kaifa naktub al-tarikh al-islami” Syeikh Muhammad Qutb menyatakan bahawa:

“Manusia menyangkakan bahawa Islam ini telah berakhir dengan berakhirnya Daulah Umawiyah, zamannya telah tamat dengan tamatnya zaman Abbasi, dan akhirnya manusia juga menyangkakan bahawa Islam ini telah lenyap dengan lenyapnya zaman Khilafah Uthmaniyah dan jadilah Islam itu sebahagian daripada lagenda sejarah…tetapi semua sangkaan mereka ini tidak benar sama sekali. Islam tidak akan berakhir dalam mana jua keadaan getir yang dihadapinya, walaupun keadaan getir yang melanda tersebut seolah-olah telah menghancurkannya. Ini kerana Allah swt telah menetapkan bahawa Islam ini akan terus kekal di atas muka bumi ini sehingga hari Qiamat…dan di antara penyebab yang dijadikan Allah bagi mengekalkan Islam ini setelah menghadapi suasana getirnya ialah dengan kebangkitan Islam. Benarlah bahawa gerakan utama kepada kebangkitan ini ialah gerakan Syeikh Muhammad bin Abd Wahab di kepulauan tanah Arab…”

Syeikh Muhammad al-Ghazali di dalam kitabnya “al-Da’wah al-Islamiyah tastaqbil qarnuha al-khamis ‘asyar” :

“…sesungguhnya kami menyatakan bahawa satu-satunya gerakan yang telah membangkitkan kembali umat Arab bagi memperbaiki semula aqidah dan ibadah dan yang seumpama dengannya daripada segala bentuk penyelewengan…yang kami maksudkan ialah gerakan pembaharuan yang telah diasaskan oleh Muhammad bin Abd Wahab di kepulauan tanah Arab…”

Di dalam kitabnya “Mi ‘ah sual ‘an al-Islam”, Syeikh Muhammad al-Ghazali berkata: “Syeikh Muhammad bin Abd Wahab telah mengangkat syiar Tauhid, dan benarlah yang dia telah melakukannya. Dia telah mendapati dirinya berada di dalam suasana yang mana kubur disembah, mereka memohon kepada yang telah mati perkara-perkara yang tidak boleh dipohon kecuali daripada Allah swt…”


Syeikh Ali al-Tantawi di dalam kitabnya “Muhammad bin Abd al-Wahab”:

“…manusia beri’tiqad segala manfaat dan mudharat bergantung kepada Rasul dan para solehin, dengan kubur dan pokok-pokok, mereka memohon daripadanya segala hajat, mereka mengembalikan urusan mereka dikala kesusahan kepadanya, bernazar dan menyembelih kepadanya dan mereka sangat membesarkan orang yang telah mati…Dalam suasana begini, muncullah Muhammad bin Abd Wahab rahimahullah…dan Allah mengkehendaki baginya kebaikan, maka ditaqdirkan bahawa dialah di antara salah seorang yang telah dikhabarkan oleh Rasulullah sesungguhnya mereka itu diutuskan bagi melakukan tajdid terhadap agama, dan Allah telah menetapkan bahawa di tangannyalah bumi Najd ini telah kembali kepada tauhid yang sahih dan al-din yang benar, dan kembali wujudnya kesatuan selepas daripada perselisihan dan perpaduan selepas daripada perpecahan…”

Syeikh Muhammad Abu Zahrah:

“Munculnya gerakan al-wahabiyah di tengah-tengah bumi sahara arab ini merupakan tindak balas daripada sikap melampau dalam memuliakan tokoh-tokoh tertentu dan mengambil berkat daripada mereka, begitu juga dengan menziarahi mereka dengan tujuan ingin menghampirkan diri (taqarrub) kepada Allah. Ia juga merupakan kesan daripada tersebarnya banyak amalan bid’ah yang bukan daripada agama, yang mana ia berlaku ketika musim-musim tertentu yang ada kaitan dengan agama dan dalam amalan-amalan keduniaan. Maka datanglah gerakan al-wahabiyah untuk menentang semua ini dan menghidupkan kembali mazhab Ibn Taimiyah”.


KONKLUSI : sajak aku adalah wahhabi


نَعَمْ أَنَا وَهَّابِيٌّ

Ya..aku adalah wahhabi..!!

الكاتب: أبو بصير

Oleh : Abu Bashir

رغم نفوري من المسميات المحدثة التي تفرق المسلمين ولا توحدهم .. إلا أني أعلنها صريحة واضحة ـ من غير تعصب ولا تحزب ـ بأني وهابيّ .. وممن يشرفهم حُبُّ الشيخ محمد بن عبد الوهاب ـ رحمه الله ـ وحُبُّ دعوته.


Sekalipun aku mengelak daripada jenama yang dicipta, yang telah memecahbelahkan kaum muslimin dan tidak menyatupadukan mereka, akan tetapi, secara jelas aku mengumumkan tanpa rasa ta’sub atau kecenderungan berpuak bahawa aku adalah WAHABI. Iaitu mereka yang dimuliakan dengan kecintaan kepada Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab rahimahullah dan kecintaan kepada seruan dakwah beliau.

إذا كانت الوهابية تعني الدعوة إلى التوحيد .. والعقيدة الصحيحة .. ونبذ الشرك والبراءة منه ومن أهله .. كما كانت دعوة الشيخ .. نعم أنا وهَّابيّ!

Jika Wahabiah itu maknanya seruan kepada tauhid.. dan aqidah yang sahih.. serta menghapuskan syirik dan juga bebas daripada perbuatan dan golongannya.. seperti yang diseru oleh Syeikh,

Ya, aku adalah WAHABI...!

إذا كانت الوهابية تعني الدعوة إلى الكتاب والسنة .. والتمسك بغرس وهدي وفهم السلف الصالح .. ونبذ التعصب المذهبي .. كما كانت دعوة الشيخ .. نعم أنا وهابيّ!


Jika Wahabiah itu maknanya seruan kepada al-Kitab dan al-Sunnah..serta berpegang teguh dengan cara, petunjuk dan pemahaman Salafus Soleh.. dan menghapuskan kefanatikan mazhab.. seperti yang diseru oleh Syeikh,

Ya, aku adalah WAHABI...!

إذا كانت الوهابية تعني التمسك بالسنة الثابتة الصحيحة .. ونبذ البدع والخرافات .. كما كانت دعوة الشيخ .. نعم أنا وهابيّ!

Jika Wahabiah itu maknanya berpegang kepada sunnah yang tsabit lagi sahih.. serta menghapuskan bid’ah dan khurafat.. seperti yang diseru oleh Syeikh,

Ya, aku adalah WAHABI...!

إذا كانت الوهابية تعني جهاد الطواغيت الظالمين .. وجهاد الشرك والمشركين .. كما كانت دعوة الشيخ .. نعم أنا وهابيّ!

Jika Wahabiah itu maknanya berjihad memerangi taghut yang zalim.. juga jihad memerangi syirik dan orang musyrikin.. seperti yang diseru oleh Syeikh,

Ya, aku adalah WAHABI...!

إذا كانت الوهابية تعني الوسطية .. من غير جنوحٍ إلى غلوٍّ ولا إرجاء .. كما كانت دعوة الشيخ .. نعم أنا وهابيّ

Jika Wahabiah itu maknanya jalan pertengahan.. tanpa condong kepada sikap melampau dan berserah.. seperti yang diseru oleh Syeikh,

Ya, aku adalah WAHABI...!

لقد تأملت حال الناقمين الحاقدين على الشيخ ودعوته، فوجدتهم:


Telah ku teliti keadaan mereka yang mengkritik secara penuh kedengkian terhadap Syeikh dan seruan dakwahnya, lalu ku dapati mereka itu

إما كافراً .. أو شيعياً رافضياً .. أو صوفياً مغالياً .. أو مبتدعاً ضالاً .. أو جاهلاً يكرر ما يسمع من دون أن يعلم شيئاً عن الشيخ وعن دعوته

Samada kafir.. ataupun syiah rafidhah.. ataupun ahli sufi yang melampau.. ataupun ahli bid’ah yang sesat.. ataupun mereka yang jahil.. yang mengulang-ulang apa yang mereka dengari tanpa mereka mengenali siapakah Syeikh dan seruan dakwahnya itu.

وهذا طابور خبيث .. خاب وخسر من رضي لنفسه أن يقف فيه .. أو أن يكون من عداد أهله .. أو أن يكثر سوادهم في شيء

Inilah barisan yang buruk.. amat malang dan rugi bagi mereka yang merelakan diri mereka berdiri bersama barisan ini.. ataupun menjadi pesertanya.. ataupun menambahramai bilangannya.

ماذا ينقمون من الشيخ .. وما أكثر الناقمين في هذا الزمان .. فنحن منذ زمن نسمع من الأصناف التي ذُكرت أعلاه .. الشتم والتشهير والطعن .. بالشيخ ودعوته ـ حتى مضت كلمة وهابي ووهابية مسبة وانتقاصاً في عرف كثير من الناس! ـ من دون أن يأتوا ببرهانٍ صغير ثابت يبرر لهم كل هذا الظلم والطعن والشتم .. والحقد؟


Apakah yang mereka dendamkan terhadap Syeikh.. Alangkah ramainya sekali golongan pendendam pada zaman ini.. Kita telahpun mendengarnya sejak dari dulu lagi akan dendam golongan ini.. kata nista dan cacian serta tohmahan.. terhadap Syeikh dan seruan dakwahnya - sehingga kalimah Wahabi itu menjadi kata nista dan jelik pada kebanyakan masyarakat! - tanpa ditunjangi kepada hujah (sekalipun yang kecil) yang membenarkan golongan ini mengenai kezaliman, tohmahan dan hinaan serta dendam mereka...?!

ها هي آثار الشيخ ومؤلفاته بين أيدينا .. سهلة المنال لمن يريدها .. كلها تنطق بالحق .. وتدعو إلى الحق .. وتأمر بالحق .. آتونا بنقيصةٍ واحدة معتبرة ـ إن كنتم صادقين ـ أُخذت على الشيخ .. وعلى دعوته .. تبرر لكم هذا الحقد والطعن والتشهير؟!

Nah, inilah dia peninggalan Syeikh dan karya-karyanya berada di tangan kita..! mudah untuk didapati bagi yang berkehendakkannya.. semuanya berbicara dengan Haq.. menyeru kepada yang Haq.. menyuruh dengan Haq.. Datangkanlah kepada kami satu kekurangan ( yang benar-benar salah ) - jika kalian adalah golongan yang benar - untuk diadili Syeikh.. dan diadili juga seruan dakwahnya.. yang sudah tentu akan membenarkan segala dendam, nista dan tohmahan kalian...?!

فإن لم تجدوا .. ولن تجدوا .. علمنا أن الذي حملكم على النقمة من الشيخ ودعوته .. هو ما كان عليه من حق لا يرضيكم ولا يرضي طواغيتكم وشياطينكم


Jika kalian tidak menjumpainya.. dan sememangnya kalian tidak akan menemukannya.. kami telah mengetahui, bahawa, apakah sebenarnya yang menjadikan kalian mendendami Syeikh dan seruan dakwahnya.. iaitu kerana berdirinya Syeikh di atas kebenaran amat tidak menyenangkan kalian dan juga syaitan-syaitan kalian.


فإن قيل: أنظر إلى ظلم وأخطاء بعض من ينتسبون للشيخ ودعوته في هذا الزمان...؟


Jika dikatakan : Lihatlah kepada kezaliman dan kesalahan mereka yang menisbahkan diri mereka terhadap Syeikh dan seruan dakwahnya pada zaman ini...?

أقول: ما يُضير الشيخ ودعوته إذا وجد في زماننا ـ بزعم الانتساب إليه وإلى دعوته ـ من يسيء للشيخ ولدعوته .. فهم يُسيئون لأنفسهم لا لغيرهم .. فالمرء لا يجوز أن يُسأل أو يُحاسَب بجريرة غيره .. ولو جاز ذلك لما سلم رجل على وجه الأرض من المحاسبة والمؤاخذة؟

Aku katakan : Tidak terjejas sama sekali Syeikh dan seruan dakwahnya dengan wujudnya golongan ini pada zaman ini - yang mendakwa mereka adalah pengikut Syeikh dan seruan dakwahnya - kerana mereka melakukan kesalahan yang dihasilkan oleh diri mereka sendiri dan bukannya kesalahan orang lain.. Sesungguhnya seseorang itu tidak boleh disoal dan dihisab dengan sebab kesalahan orang lain.. jika ianya dibolehkan, maka, tiada siapa pun yang akan selamat di muka bumi ini daripada dakwaan orang lain...?

AKULAH WAHHABI...

KALAU AKHI PEDAGANG MAHU BERDEBAT, PERGI LAH JUMPA DR.YUSUF QARDHAWI, DR.WAHBAH ZUHAILY YANG MEREKA INI DIANGGAP MUJTAHID ABAD INI...TAK PAYAH LA BERDEBAT DENGAN BUDAK-BUDAK SALAFI MCM ANA NI..BUDAK-BUDAK JE..APAPUN, ANA SALAFI HARAKI..IKUT IKHWAN..MALAS NAK PANJANGKAN LAGI APA PULAK TERM SALAFI HARAKI NI...PANJANG CERITA JADINYA NANTI..



ANA MERAIKAN SEMUA PENDAPAT...cuma, ana akan memilih apa yang benar di sisi Ahlussunnah wal Jamaah...tolonglah wahai ikhwani fillah, ana tidak mahu berdebat..ana tidak mahu berdebat atas perkara yang boleh merosakkan ukhuwwah sesama kita...

wassalam..



2 comments:

ZAINI_JB said...

Jagalah Hati...

Jangan Kau Kotori...

Hidup Bertambah 'Best' tanpa mencerca manusia yg tak berdosa...

1,2,3...Manusia tetap manusia...

Walaupun berilmu tetapi tak terlepas dr melakukan 'error'...

Just forgive to shine your heart...

Ambilah pendapat yg paling 'rajih'...

Jgn gaduh2 ye...

Wallahu'alam =)

dr.nik mohd abduh b. nik mhd nor said...

begitulah..

apapun..kerja dakwah kene jalan ya akhi..malas nak berdebat-debat..tak menguntungkan islam pun..kalau berdebat harga minyak naik, lepas tu syorkan pada parlimen, bagus jugak..kurang sikit beban orang miskin..

atau berdebat, bagaimana nak kurangkan budaya menonton movie dan merokok di kalangan orang2 bijak pandai..bijak dah..

doktor-doktor mesir pun ramai kaki rokok..memalukan rasanya..